مستند دوم انتخاباتی مسعود پزشکیان پخش شد کابینه نتانیاهو لایحه تمدید خدمت نیرو‌های ذخیره را تصویب کرد پورمحمدی در بدون تعارف: با احمدی نژاد همچنان رفاقت دارم + فیلم رضایی: کناره گیری به نفع جبهه انقلاب، فداکاری است روسیه: ۱۷۱۰ نظامی ارتش اوکراین کشته شدند (۳ تیر ۱۴۰۳) شهردار «حیفا»:باید هوشیار بود و به حزب‌الله احترام گذاشت رسانه صهیونیستی: عملیات ارتش در رفح به مراحل پایانی رسیده است ۲۱ جنگنده و کشتی نظامی چین اطراف جزیره تایوان رویت شد زاکانی بر اجماع ۴ نامزد اصولگرای ریاست جمهوری تاکید کرد فیلم کامل مناظره محمد قوچانی و محمدسعید احدیان درباره رقابت پزشکیان و قالیباف در انتخابات ۱۴۰۳ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی (۳ تیر ۱۴۰۳) المیادین: هر گونه حمله به بیروت با پاسخ کوبنده مقاومت مواجه خواهد شد مناظره قوچانی و احدیان با موضوع «اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده» حمله پهپادی مقاومت لبنان به خوابگاه سربازان صهیونیستی حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی حیاتی (۳ تیر ۱۴۰۳) هشدار بورل درباره جنگ تمام عیار حزب الله و اسرائیل شهادت یک کودک فلسطینی دیگر در غزه بر اثر گرسنگی سفیر رژیم صهیونیستی از کلمبیا اخراج شد فیلم حمله پهپادی مقاومت عراق به فلسطین اشغالی منتشر شد (۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیام‌های شهید امیرعبداللهیان نسبت به عملکرد تل‌آویو بسیار تأثیرگذار بود | حفظ منافع ملی ایران در این دوره به اوج خود رسید 

  • کد خبر: ۲۳۲۶۷۸
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
پیام‌های شهید امیرعبداللهیان نسبت به عملکرد تل‌آویو بسیار تأثیرگذار بود | حفظ منافع ملی ایران در این دوره به اوج خود رسید 
یک تحلیلگر حوزه بین‌الملل گفت: شهید امیرعبداللهیان به‌خوبی توانست عملیات وعده صادق را مدیریت کند و درواقع ما صهیونیست‌ها را آچمز کردیم. هشدار و پیام‌های آقای امیرعبداللهیان نسبت به عملکرد تل‌آویو بسیار تأثیرگذار بود.

به گزارش شهرآرانیوز، دوره اول دولت سیزدهم در سال سوم خود با شهادت رئیس‌جمهور سید‌ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیئت همراه به پایان رسید.

شهید امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان از ابتدای حضور در رأس وزارت امور خارجه، سیاست دیپلماسی فعالی را پیش گرفت و مسیر کنشگری سیاسی در حوزه بین‌الملل را برای وزرای پس از خود باز کرد. شهادت ایشان به‌همراه شهید جمهور باعث شد تا بسیاری از کارشناسان سیاسی و افراد دخیل در تصمیم‌گیری‌های سیاسی داخلی و خارجی، فقدان او را یک اتفاق تلخ در حوزه سیاست خارجی ارزیابی کنند به‌ویژه اینکه، شهید امیرعبداللهیان موفق شده بود در دوران حیات خود گشایش‌های سیاسی‌اقتصادی را رقم بزند و البته مهم‌ترین اتفاق سیاسی این دوران نیز انجام عملیات طوفان الاقصی و پس از آن عملیات وعده صادق بود که باعث شد بسیاری از مردم جهان وارد فاز جدید مخالفت با صهیونیست‌ها و مقابله با جنایات آن‌ها در غزه شوند.

اکنون پس از گذشت سه هفته از شهادت، شهید حسین امیرعبداللهیان در خصوص عملکرد ایشان با حسین محمدی‌اصل، تحلیلگر حوزه بین‌الملل، به گفت‌گو پرداختیم.

محمدی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص خط‌ومشی شهید امیرعبداللهیان اظهار کرد: شهید امیرعبداللهیان یکی از افراد خبره حوزه سیاست خارجه بود که طی ۲ دهه گذشته خوش درخشید و کارنامه بسیار خوبی از خود به جا گذاشت. در سیاست خارجه در عراق و در معاونت‌های مختلف تا زمانی که در نهایت پست وزیر امور خارجه را در اختیار داشتند، شاهد اقدامات درخشان ایشان بودیم. شهید امیرعبداللهیان در اغلب پروژه‌هایی که به عهده داشت، موفق بود. درمجموع در مورد شهید امیرعبداللهیان ما با یک کارنامه عملیاتی موفق روبه‌رو هستیم. فعالیت ایشان از دفاع مقدس آغاز شد و در حفظ منافع ملی در وزارت امور خارجه به اوج خود رسید و به شهادت ختم شد.

وی افزود: اولویت سیاست شهید امیرعبداللهیان مانند سایر دوستان صرفاً غرب و آمریکا نبود بلکه نگاهی جامع مبتنی بر منافع ملی داشت که مسئله سیاست همسایگی، توسعه پیمان‌های منطقه‌ای، عضویت در سازمان‌های بین‌المللی منطقه‌ای مانند شانگهای و پیمان بریکس، حل مشکلات و تعارض‌ها با کشور‌های همسایه همچنین حل پرونده‌های منطقه‌ای را در اولویت قرار می‌داد. برخلاف افرادی که راه‌حل مشکلات منطقه را در سیاست‌های آمریکا دنبال می‌کردند، ایشان واقع‌گرایانه و با زیرکی این پرونده‌ها را پیگیری می‌کردند و ما شاهد حل پرونده ایران‌عربستان بودیم که برگ زرینی در سیاست خارجی ما بود.

این تحلیلگر حوزه بین‌الملل در ادامه گفت: شهید امیرعبداللهیان امنیت در روابط ایران و کشور‌های حوزه قفقاز را باجدیت پیش برد و متأسفانه در آخرین سفر که در راستای تحکیم این روابط بود، ما شاهد شهادت ایشان و آقای رئیس‌جمهور بودیم.

محمدی‌اصل در خصوص سیاست وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نسبت به غرب، بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان نسبت به روابط با غرب نه یک دیدگاه حداقلی بلکه یک نگاه حساب‌شده مبتنی بر تجربه داشت. تقریباً ۳۰ سال روابط و سیاست خارجه ما با غرب یک تجربه ناموفق بود و طرف مقابل از ما امتیاز طلایی می‌خواست و در ازای آن پول‌های بلوکه‌شده خودمان را می‌داد، اما در دوره ایشان، شاید برای اولین بار باجدیت گفتند که امتیاز دربرابر امتیاز، نه اینکه ما امتیاز بدهیم و شما حق ما را به ما بدهید؛ بلکه وقتی ما به شما امتیاز می‌دهیم، شما باید با ما دادوستد کنید و تهاتر واقعی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به سیاست خارجه و دیپلماسی فعال شهید امیرعبداللهیان، اظهار کرد: برخلاف مدیرانی که در خانه می‌نشستند و کار را مدیریت می‌کردند یا ویلچری می‌شدند یا خودکار پرت می‌کردند، ایشان دیپلماسی کنشگر داشت. یکی از معدود وزرای خارجه ما بود که طی ۴۰ سال گذشته تعداد مشاورانش بیشتر از مدیرانش بود و ادوار وزارت خارجه را به کار می‌گرفت. در معاونت سیاسی و اقتصادی در وزارت خارجه نیز عملکرد درخشانی داشت و ما شاهد فعال‌شدن بازار‌های منطقه‌ای بودیم. از طرفی آقای باقری‌کنی در پرونده مذاکرات با طرف مقابل توانستند به آمریکایی‌ها تفهیم کنند که آن‌ها تمام سیاست خارجی ما نیستند و بخشی از اقیانوس سیاست خارجه ایران هستند.

این تحلیلگر حوزه بین‌الملل ادامه داد: در حوزه دانش‌بنیان نیز قرارداد‌های خوبی منعقد شد؛ چراکه ایشان بر این عقیده بود که تحریم‌ها را باید با دانش‌بنیان‌ها شکست دهیم؛ به همین علت نیز صادرات و فروش محصولات تکنولوژی و فناوری داخلی توسط ایشان و معاونانشان اوج گرفت. نمونه آن هنگام شیوع کرونا بود که نقش‌آفرینی طلایی وزارت خارجه را شاهد بودیم که در حوزه واردات واکسن و تجهیزات ساخت واکسن عملکرد درخشانی از خود به جا گذاشتند؛ همه این‌ها مرهون ایشان و تیم ایشان است که به‌نمایندگی از این تیم در آن سفر به شهادت رسیدند.

محمدی‌اصل تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد عملکرد ایشان مسئله دیپلماسی امنیت بود. در دوره ایشان، شاهد کمترین گونه تنش‌ها و تنش‌های غیرقابل‌کنترل بودیم. شهید امیرعبداللهیان به‌خوبی توانست عملیات وعده صادق را مدیریت کند. در واقع ما شاهد دومینویی بودیم که طرف مقابل جواب خود را گرفت و سپس به‌دلیل قاطعیت دستگاه وزارت خارجه ما، هیچ اقدام نامطلوبی از آن سرنزد؛ صهیونیست‌ها را آچمز کردیم. هشدار و پیام‌های آقای امیرعبداللهیان نسبت به عملکرد تل‌آویو بسیار تأثیرگذار بود.

وی درنهایت تأکید کرد: دستگاه سیاست خارجی به‌عنوان خط‌مقدم حفظ منافع ملی بسیار حائز اهمیت است. ان‌شاءالله در ادوار آینده، خط‌ومشی ایشان به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شود و مدیرانی که می‌آیند، فرایند خسارت‌بار ادوار گذشته را تکرار نکنند و شاهد یک دیپلماسی فعال منطقه‌ای موفق باشیم. راهبردی‌سازی عملکرد ایشان برای ادوار آینده موضوعی است که مجلس در کمیسیون‌های سیاست خارجه باید لازم‌الاجرا تلقی کند تا به یک فرایند برای جذب مدیران این دستگاه تبدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->